Naomi | Schoonheid door de jaren heen

Het is moeilijk voor te stellen maar er waren tijden waarbij een vrouw met goed fatsoen de deur bijna niet uit kon zonder dat haar haren keurig in de krul zaten. Of mooi in een rol waren gefatsoeneerd op haar hoofd. En zo slank als een den mag dan al weer heel wat decennia een schoonheidsideaal zijn, ooit gaf men de voorkeur aan vollere figuren. Natuurlijk was er vanaf de oertijd een bepaald soort beeld wat mannen mooi vonden maar eigenlijk is dat allemaal ongeveer hetzelfde gebleven tot de afgelopen eeuw. We zitten midden in een rollercoaster van fashion, modellen en make-up. Kijken jullie mee?

1890-1910 Gibson Girls

Aan het begin van de twintigste eeuw waren het de “Gibson Girls” die het schoonheidsideaal veranderde. Het boegbeeld van de Gisbon Girls was Camille Clifford, een Belgisch model met een zandloperfiguur waar zij beroemd om werd. De beha’s begonnen net een massaproduct te worden en hadden daarmee zo hun eigen invloed op dit zandloperfiguur. Ze wisten door de taille te accentueren de heupen en buste groter te laten lijken. Ook werden er overdreven hoog opgewekte kapsels gebruikt om de smalle taille nog eens extra te benadrukken.

Roaring 20’s: Ingebonden Borsten

Hoe anders was de stijl alweer tien jaar later. Want de jaren twintig waren het domein van “de flappers”. Deze vrijgevochten dames waren een directe reactie op de oorlogsjaren waarbij ze hun traditionele ideeën over vrouwelijkheid helemaal vergaten en hun borsten gingen inbinden om zo een jongensfiguur te krijgen dat paste bij hun flapperdress. Het haar werd veel kort geknipt in een bob en de oogmake-up was zwaar, terwijl de huid juist bleek werd gepoederd. De actrice Clara Bow was het boegbeeld van de ‘roaring twenties’. Zij speelde in stomme films en speelde karakters die zonder enige gêne hun interesse in mannen,kortten doodleuk hun jurken in om er sexier uit te zien, knipten hun lange lokken af, dronken en rookten en vrolijk en veel dansten. Net als Clara Bow zelf.

Turning 30’s: Hoge Dunne wenkbrauwen

Het tij keerde en in de jaren dertig zagen vrouwen er weer conventioneel uit: lang zijn was ideaal, het liefst goed gevuld van boven en slank in de heupen zoals Greta Garbo. Deze Zweedse diva met mysterieuze sensuele oogopslag had een strikte levensstijl verteld zij zelf. Ik leef als een monnik, met één tandenborstel, één blok zeep en één potje crème.’ Hoeden waren haar ‘signature look’, net als haar hoge ronde dunne wenkbrauwen, subtiele oogmake-up, bleke huid en dunne gestifte lippen, liefst in een matte tint. Garbo was zo’n schoonheid dat ze zelfs werd vermeld in het Guiness Book of Records als mooiste vrouw die ooit geleefd heeft.

Fabulous 40’s: NEW LOOK

In de oorlogsjaren speelde soberheid een rol. Dat werd anders in 1947 toen Christiaan Dior zijn NEW LOOK presenteerde. Na jaren spaarzaam met materiaal om te zijn gegaan, zwierden stijlvolle dames ineens weer rond in vele lappen stof. Dior benadrukte de sterke punten van het vrouwelijk lichaam: de borsten, taille en heupen. Zijn cirkelrokken waren wijd, in de taille ingesnoerd en jasjes zo gesneden dat elke vrouw een mooie boezem kreeg. Het meest geliefde jarenveertigkapsel was de rol. Klassieke schoonheden als Ingrid Bergman en Veronica Lake met haar lange blonde haar dat altijd voor haar rechteroog hing, werd bewonderd en geïmiteerd.



Flawless 50’s: Streven naar perfectie
 
Mooi en perfect zijn was het motto van de jaren vijftig. Schoonheid werd gezien als een belangrijk middel om een man te krijgen en een vrouw werd dan ook geacht te weten hoe ze haar looks hiervoor effectief kon inzetten. Zo schreef Anita Colby, model , actrice en coach van opkomende Hollywoodsterren, in haar Beauty Book: ‘Je gezicht vertelt het eerste verhaal over jou aan de wereld, zorg ervoor dat het geen lelijk verhaal vertelt.’ Make-up was er om foutjes te corrigeren. Met foundation in twee kleuren kon de illusie van een ovaal gezicht gecreëerd worden en lippenstift werd gebruikt om fouten weg te werken en de mondhoeken zelfs iets omhoog te tekenen zodat de vrouwen permanent leken te glimlachen. En je moest eigenlijk ook weten wat voor type je eigenlijk was: Koele of warme blondine,brunette of roodharige. Zo’n warme blondine was ook het icoon der iconen: Marilyn Monroe. Kokette, zachtaardige en tegelijkertijd uitgesproken seksuele vrouwen als Marilyn waren met hun ronde vormen het nieuwe schoonheidsideaal. Het was dan ook Marilyn die op de eerste cover van de Playboy in 1952 stond.

Swinging 60’s: Sensueel en Koket

Hoe dramatisch groot was vervolgens de overgang van de rondborstige jarenvijftigiconen naar het o zo magere Britse model dat als geen ander de jarenzestigmodelstijl vertegenwoordigde: Twiggy. Haar gezicht werd overheerst door haar enorme ronde ogen die ze accentueerde met mascara en nepwimpers. De rest van haar look was simpel met een beetje lipgloss en een frisse huid. Maar het was vooral het boy meets girl kapsel dat haar zo’n hip stijl-icoon maakte. ‘Die enorme verandering naar het lichaamstype Twiggy had ook te maken met het veranderde ondergoed. Het lichaam werd iets dat je zelf onder controle kon houden door middel van sport en diëten. In plaats van het in toom te moeten houden met een korset.’ Zegt Amerikaanse sociaal historicus Joan Jacobs Brumberg.

Simple 70’s: Charlie’s Angles

De simpele gezonde look zette pas goed door aan het einde van de jaren zestig en begin jaren zeventig toen Diana Vreeland, de legendarische hoofdredacteur van de Vogue, het atletische girl next door model Lauren Hutton opmerkte, zei ze dat Hutton als geen ander de nieuwe Amerikaanse look personifieerde. Aldus Vreeland: ‘Ze is het beste dat Amerika te bieden heeft. Zij is het type waar iedereen nu naar wil kijken.’ Een andere schoonheid was Charlie’s Angel Farrah Fawcett met haar gelaagde wapperende blonde haren, gezonde gebronsde uiterlijk en naturel make-up. Farrah hield bovendien knap het midden tussen het ongecompliceerde natuurlijke hippieschoonheidsideaal en de beginnende disco look.

Exciting 80’s: New Wave

Zo natuurlijk als de jaren zeventigschoonheden waren, zo strak in het harnas gingen de dames weer in de jaren tachtig. Dankzij ‘power-dressing’  met flinke schoudervullingen moest voor eens en voor altijd door het glazen plafond heen gebroken worden. De beautylook was flink over de top met ongekamde haren en felgekleurde oogschaduw en lipstick. En ook geprononceerde wenkbrauwen á la actrice Brooke Shields (ook wel bekend van Blue Lagoon) waren HET helemaal. Fysiek waren de vrouwen topfit door de aerobicshype.

Grungy 90’s: Heroin Chic

Cindy Crawford en Kate Moss, beiden model en beiden waren ze absolute stijliconen van de jaren negentig , zij het op een totaal tegenovergestelde manier. Crawford met haar beroemde moedervlek was een glamourous, sportief ogende welgevormde beachbabe. De jonge, broodmagere bleke Kate Moss stond symbool voor de grungestijlen van de ‘heroin chic look’, begin jaren negentig. De beroemde visagiste Charlotte Tillbury noemde Moss ‘het ultieme moderne icoon en de droom van elke visagist met haar scherpe jukbenen, amandelvormige ogen en hartvormige mond.
  


Beauty Anno Nu 2012

Hoe zit het met het schoonheidsideaal van dit decenium? Ik denk dat diversiteit voorop staat, net als de liefde voor een etnische mix (een tintje hebben en halfbloedje zijn). Iedereen is op zijn eigen manier mooi. De boegbeelden van onze tijd? Dat is moeilijk te zeggen omdat vandaag de dag iedereen geaccepteerd word in de samenleving naar mijn mening. Mooi dik golvend haar, mooie heldere ogen en een gezonde (of gezond gemaakt door middel van au naturel make-up) huid zijn toch wel het idee wat iedereen heeft van mooi zijn. Dan is het allemaal heel mooi meegenomen als je volle lippen hebt, gelijke wenkbrauwen en mooie jukbeenderen en sleutelbenen. Qua lichaam is dat voor iedereen anders. Er is een lijst verschenen met de mooiste mensen van de wereld (celebs ofcourse) en als nummer één was Beyoncé te vinden. Alles mag en alles kan. Wordt het er ook makkelijker op? Nee, maar wel heerlijk gevarieerd.

~ Naomi

Waar denk jij dat jij het beste bij past?
Wat vinden jullie van het idee van een schoonheidsideaal en wie is jullie icoon?

8 opmerkingen

  1. Leuk geschreven en heel informatief! Ik heb niet echt iemand waarvan ik zeg "zij was/is de mooiste". Ik vind de stijl uit de jaren 80 wel wat hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de stijl uit de jaren '40 eigenlijk wel heel mooi! Natuurlijk en vrouwelijk :) Goed artikel heb je ervan gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het allemaal wel wat hebben. Heel erg leuk geschreven! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Apart dat het zo veel kan veranderen. Maar wel heel leuk om te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om zo de veranderingen te zien! Ik vind naturel en vrouwelijk mooi, maar zo dun als je tegenwoordig ziet.. Dat vind ik echt niet mooi meer! Onmenselijk, bijna. Dat zeg ik niet uit jaloezie, maar echt uit verontwaardiging. Als je kijkt naar al die rechtszaken die er geweest zijn tegen model agencies omdat ze hun modellen ontslagen vanwege dingen als 'te dikke kont' en ' te brede heupen', terwijl ze nog steeds maatje 36 hadden. Belachelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eline Somelikeitdoubledutch14 maart 2013 om 20:22

    Super leuk artikel om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sommige zijn echt te dun. Dat is leuk voor het oog, maar mannen vinden rondingen juist mooi! En dan geen vet rondingen...

    BeantwoordenVerwijderen