Column | Radio reclames; Waar zijn ze goed voor?

Als je de radio een uur aan hebt staan, denk ik dat je minstens 15 verschillende (of misschien wel dezelfde) reclames voorbij hoort komen.
Net als je de tv aan zet op een film bij RTL, om het kwartier een reclame.
Maar stel, je gaat op die reclames in.
Wat zal er dan gebeuren?
Ik heb sinds een tijdje iedere ochtend,  als ik aan het opmaken ben, mijn tv op radio staan.
Meestal staat hij op 3FM en word ik rustig wakker met de ochtend show van Giel.
Niks mis mee, hij doet het goed, draait lekkere nummers en maakt zo af en toe een grapje.
Maar tussen de nummers en grapjes door komen steeds een paar dingen die er van mij niet in hoeven.

De reclames.
''Koopt u nu een Audi met zoveel procent bijtelling (misschien dat het trouwens wel bijstelling is, ben een beetje doof geworden door de reclames), blalablala'' en dan die reclame met ''geld lenen kost geld'' er achter aan.
Oh wat heb ik eigenlijk een hekel aan reclames.
Ik snap dat dit moet, ik snap dat de radio DJ's dit moeten doen.
Ik snap het niet, of nou ja, ik snap het wel ze willen dat wij luisteraars of tv kijkers iets kopen.
Ze willen ons nieuwe dingen aansporen.
Logisch, dat zou ik ook willen als ik net een vliegende auto heb uitgevonden die ik graag zou willen verkopen.

Nu zat ik te denken. Of tenminste ik was mij aan het opmaken en Giel was zijn ochtend show aan het presenteren.
Na dat hij met een luisteraar had gebeld die een hectisch weekend achter de rug had en met een zweep voor de lol was geslagen en er om kon lachen kwam het weer.
''Voor 250 euro al naar Turkije? Dat kan..''
Wat als we nou allemaal op die reclames in zouden gaan. Dus er eigenlijk gebruik van zouden maken.
Zou het er dan beter door worden?

Zouden we dan geen schulden, crisis en niet meer in het rood staan?
Of juist misschien toch wel, want 'geld lenen kost geld'. Maar misschien heb jij net dat geld wel en hoef je dus niks te lenen.
Oke, we draaien gewoon helemaal door, stel:
Je hoort na een lekker nummer de reclame over zoveel bijtelling bij een Audi (Ik weet niet helemaal precies die reclame meer, dus neem mij dat niet kwalijk) en je bent bijvoorbeeld net op dat moment naar een Audi op zoek.
Het is dus eigenlijk precies op het juiste moment dat je die reclame hoort.
Wat zou er gebeuren als je de dicht bijzijnde Audi verkoper op belt en een nieuwe Audi naar die reclame besteld.
Zou de fabrikant hier dan van weten? Zou het echt helpen om voordeliger aan die Audi te komen, of zou het alleen om het feit dat het reclame is gaan?

Ik vraag me dat echt hard op af.
Gewoon omdat ik wel wil weten of je voor zo weinig naar bijvoorbeeld Turkije op vakantie kan en dat je dan niet achteraf nog kosten moet betalen.

Uiteindelijk weet ik eigenlijk ook niet zo goed waarom ik deze blogpost heb geschreven.
Want hoe krijg ik het voor elkaar om over radio reclame een heel wit papier vol te maken?
Ik snap mezelf niet.
En wat het punt van deze blogpost is?
Weet je wat? Jullie mogen het punt van dit artikel verzinnen.

Wat vind jij van reclames (in het algemeen maar ook apart op tv en radio)?







3 opmerkingen

  1. Ik vind het echt belachelijk, het mag wel wat minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd als er reclame is, ga ik andere dingen doen, anders word ik echt gek. Goed geschreven trouwens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reclame mag inderdaad echt wel wat minder. Elk kwartier gaat echt te ver.
    Liefs!
    http://anneauty.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen