Remy's Feel Good | Magie uit een videoband


Het was rond 1998. Mijn broertje en ik waren jong en zaten met grote ogen en open mond te kijken naar een film. Nadat we de videoband (die had je toen nog in die tijd) in de videorecorder hadden gestopt en op play hadden gedrukt, gebeurde de magie. We wisten niet dat de film ons ons hele leven bij zou blijven. We wisten niet dat er zo veel wijsheid kon komen van een stokstaartje en een knobbelzwijn.
Weet je al over wie ik het heb? 

Ondanks dat mijn Disneyhelden van de Lion King mij van jongs af aan Hakuna Matata voorzongen, maakte ik mij soms toch zorgen.
Zoals mijn moeder altijd zei: Zorgen zijn net als een schommelstoel, ze houden je bezig, maar brengen je nergens.
Het probleem met zorgen is dat je er geen meter mee vooruit komt. Hoe ga je toch om met die zorgen? Ik heb op die moeilijke, moeilijke vraag een antwoord!
Een manier om met zorgen om te gaan en er tegelijkertijd misschien wel iets van te leren, is het vierstoelenmodel. Dat gaat zo:

Als je je ergens zorgen over maakt, bedenk dan vier stoelen. Ieder stoel geven we een eigen naam:
De denken-stoel                            
De voelen-stoel
De verruimend denken-stoel
De verruimend voelen-stoel
Dit was het simpele gedeelte, nu komt de uitdaging.
(Natuurlijk mag je ook vier stoelen neerzetten, erg leuk om te proberen ook)
  
In gedachten ga je zitten op de denken-stoel en vertelt objectief (gebaseerd op feiten, dus zonder meningen) wat je zorg is.
"Ik maak me zorgen dat ik voor de toets van morgen een onvoldoende ga halen."
Neem daarna plaats op de voelen-stoel en vertel hoe je je bij de gedachten voelt.
"Ik voel me daardoor zenuwachtig en een beetje angstig. Het maakt me ook een beetje onzeker."
Op het moment dat je weer praat over zorgen, ga je weer terug naar de denken-stoel.
"Als ik de toets niet haal, haal ik het jaar niet en moet ik een jaar over doen."
Als je terug bent gegaan van de voelen-stoel naar de denken-stoel, beslis dan met welke zorg je door wilt gaan. Als je hebt besloten, neem dan weer plaats op de voelen-stoel.
Voor het voorbeeld gaan we door met de eerste zorg.
Als je hebt vertelt hoe je je erbij voelt, neem je plaats op de verruimend-denken stoel. Op deze stoel stel je jezelf vragen over de zorg en geef je ook antwoord. Je realiseert het als het ware.
"Waarom zou ik een onvoldoende halen? Heb ik genoeg geleerd? Ja. Heb ik iets waardoor ik me niet kan concentreren voor de toets? Nee, ook niet echt. Mis ik de toets? Nee, ik ben morgen op tijd. Ben ik slim genoeg? Ja, want de andere toetsen gingen goed."
Eenmaal uitgerealiseerd te zijn, neem je plaats op de verruimend-voelen stoel en kun je de
gedachtes en gevoelens accepteren.
"Ik hoef me geen zorgen te maken. Ik heb genoeg geleerd, ik kan me concentreren, kom op tijd en ben slim
genoeg om de toets te halen. Ik heb er vertrouwen in dat ik  het aan kan."
En na deze stoelendans? Dan ben je heerlijk zorgeloos en kun je vol vertrouwen de toets
maken!
(en natuurlijk kun je het bij elke zorg gebruiken)

Wie had ooit gedacht dat we nog zoveel zouden leren van onze helden Simba, Timon en
Pumbaa.
Ik vroeg me af, heb jij ook een kinderheld waar je vroeger (of nu nog) veel van
leerde? Ik hoor het graag.
Ik hoop jou hier een beetje mee op weg geholpen te hebben. Onthoud goed:
"Heb geen zorgen, zorg maar dat je geniet - Hakuna Matata!"
Laatste tip: wat ook heerlijk ontspannend werkt is lekker meezingen/meebrullen met een
heerlijk nummer! Ik geef jou er een cadeau. Misschien kun je al een beetje
raden welk nummer het zal zijn. Zing en dans je lekker mee?

2 opmerkingen

  1. Knobbelzwijn? Bedoel je geen wrattenzwijn ;-)? Maar wel een heel origineel artikel dit. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel ;) Ik heb het even gegoogled en wat bleek? Een knobbelzwijn wordt ook wel een wrattenzwijn genoemd. Mystery solved :) Wat maakt het artikel dan zo orgineel?

      Verwijderen