Thailand | Tuc tuc + Kanalen tour + Fietsen door Bangkok!

Oh jongens, wat was het geweldig!
Zoals ik in deze blog post liet weten hebben we echt ontzettend veel gedaan, gezien en beleefd.
Het is dan ook niet gek dat we meer dan 2000 foto's hebben geschoten omdat het zo bijzonder was.
Ik heb besloten dat ik alleen blog posten ga schrijven over dingen die ik bijzonder vond, die leuk waren of unieke dingen (zoals de jungle en olifanten) zijn. Als ik namelijk per dag alles ga vertellen dan zijn we over 40 blog posten nog niet klaar omdat het gewoon zo ongelofelijk veel was allemaal.
De jungle tocht en de olifanten bewaar ik nog even voor later omdat ik daar nog niet alle foto's van heb maar ook omdat dit ontzettend bijzonder was en ik niet gelijk het bijzonderste van allemaal wil verklappen.
Maar vandaag wil ik jullie vertellen over onze eerste dagen in Bangkok waar we onder andere met de tuc tucs hebben rond gereden en waar we een fietstocht door Bangkok hebben gedaan.
Benieuwd?

Zoals ik jullie in de blog serie liet weten zaten we de eerste 3 dagen in Bangkok.
De eerste dag kwamen we om half 7 (Thaise tijd) 's morgens aan. Dit houd in dat het op dat moment rond een uur of 1/2 's nachts in Nederland was en we nog een hele dag door moesten komen na een 15 uur durende vliegreis.
Als je het mij vraagt geen pretje aangezien ik slecht tegen weinig slaap kan. Maar nadat we even een 2 uur op bed hadden gelegen besloten we toch maar iets te gaan doen.
We gingen even rond kijken in Bangkok!

Tuc tucs.
Waar wij hier in Nederland Taxi's en bussen hebben rondrijden, hebben ze daar naast de bus ook de Tuc tuc. Dit is een open karretje waar ze de hele stad mee door crossen en zoveel mogelijk toeristen maar ook vast en zeker stadgenoten rondbrengen tegen een vergoeding.
Ik zal jullie even voorstellen aan een tuc tuc:

Ola, dit hier boven dat ding op 3 wielen is dus een tuc tuc.
Dit ding maakt een hoop herrie maar brengt met behulp van een chauffeur je overal. Er werd ons vanuit Nederland al verteld dat je in Thailand zoveel mogelijk moet afdingen. De Thailanders weten namelijk heel goed van veel geld vragen. Wij begonnen dan ook vaak eerst met het afdingen tot we het eens waren met de prijs. Zo zijn we voor 120 bath ( 100 bath is +/- 2,40 euro, 120 bath is dus ongeveer 3 euro) met 3 tuc tucs de hele stad door gereden.

En dan heb je bij deze tuc tuc mannetjes zoals we ze noemde ook nog dat zij dan de toeristen bij een aantal plekken brengen zodat zij ook hun fooi weer vangen. Zo hebben we dus een hele middag door heel Bangkok gereden, een aantal tempels bekeken en een paar winkeltjes gezien. Ook de winkels waar de pakken je werden aangemeten waren aanwezig. Ondanks dat dat vaak niet echt ons ding was, hebben we wel een paar mooie plekken in Bangkok bezocht. Onder andere een heleboel tempels en eentje (onder andere van de foto die hier onder staat) met een mega tuin er omheen.

We moesten daarnaast ook nog heel erg wennen aan de warmte. Het was dan ook een aardige klap toen we (even helemaal terug naar het begin, want dat sla ik gewoonweg weer helemaal over) het vliegveld uit liepen naar het busje wat op ons stond te wachten. Echt, we stapte 1 stap naar buiten en BAM wat een hitte zeg!
Het duurt dan ook zeker wel even voor dat je daar aan gewend bent en dan te bedenken dat je daar nog in zou gaan fietsen en klimmen...

Wat een verkeer!
Maar goed, terug naar Bangkok, terug naar de tuc tucs.
Je weet als Europeaan niet wat je mee maakt als in een tuc tuc zit. Hier in Nederland en in de meeste landen van Europa houden de meeste mensen zich netjes aan de regels wat betreft het betreden van de weg met een voertuig. Hier in Bangkok is het ten eerste niet normaal druk, rijd alles letterlijk en figuurlijk door elkaar en ten tweede gaat alles op een aardig hoog tempo.

Als je dan als Nederlander voor de eerste keer met een tuc tuc door een grote drukke stad toert weet je niet wat je ziet. Aan alle kanten hoor je getoeter, word je ingehaald en rijd de tuc tuc overal tussen door (uiteraard alleen als hij er tussen past) en dat zonder botsingen en alleen met hier en daar een toeter.
Wat ons dan ook opviel is dat je ondanks het drukke verkeer amper auto's tegen komt met deuken of stukke lichten. Toch wel knap als je ziet hoe dat verkeer is.

En dat je dan ook nog aan de ander kant van de weg rijd, ja dat maakt alles nog maar even indrukwekkender..

Stank!
Oh ja laat ik ook de stank niet vergeten.
Omdat je natuurlijk in een open voertuig zit heb je dubbel en dwars veel meer last van de uitlaatgassen. En daarnaast zijn het vaak ook andere motors die ze in hun auto's hebben waar door het nog meer stinkt. Maar ik moet zeggen; de eerste dagen dat je daar net bent is het ergste, daarna merk je het niet zo heel erg meer. Natuurlijk is de lucht nog steeds niet zoals hier in Nederland, maar het word minder want je lichaam went er aan.

En die geuren zijn trouwens niet alleen in de stad (waar het natuurlijk nog meer blijft hangen door de gebouwen) maar ook in de hotels of winkels. Zo hadden we in ons eerste hotel (Prince Palace) ook zo'n rare geur waar je echt eerst aan moest wennen voor je er niet veel meer van merkte.

De tweede en derde dag: Kanalentocht + Fietsen door Bangkok!
Dan nog even snel de tweede en derde dag (toch een beetje dag voor dag haha). De tweede dag werden we opgehaald door onze gids: Green. Een lief klein vrouwtje (voelde me bijna groot daar in Thailand met al die kleine mensen, haha!) met een geweldig gevoel voor humor maar ook zeker met een heleboel mooie verhalen over dit prachtige land.

Maar goed, we werden door haar deze dag met nog een aantal andere Nederlanders door de kanalen gebracht (met de longtail bootjes) van Bangkok, want we deden de kanalentocht. We gingen onder ander met een longtail bootje door het kanaal van Bangkok. Deze heeft ook vast een naam, maar die zou ik nu niet meer weten. Het rare was, aan de ene kant van het kanaal zag je grote mooie en luxe resorts en tempels en aan de andere kant woonde de mensen in hutjes boven het water.. Het contrast was dus duidelijk te zien..

We hebben een hoop tempels gezien en zijn een paar keer aan land geweest om een tempel te bezoeken, te lunchen of over een markt te lopen. Maar we zijn ook met een nog kleiner en laag liggend bootje (geen idee hoe zo'n bootje heet) geweest die keihard door een dorpjes varen. Oh en wat was dat vet zeg! Aaaah het ging zo hard en ook zo hard door de bochten dat je echt je vast moest houden wilde je niet in het water belande. Echt niet normaal hoe hard dat gaat! Wauw!

De derde dag zijn we de Co van Kessel tour gaan doen. Wij hadden de korte tour van 5 uurtjes. We gingen fietsen door China Town en de tuinen van Siam.

Weer zo'n gekke ervaring. Je krijgt daar een fiets en rijd gewoon letterlijk door de marktjes heen aan de andere kant van de weg. Af en toe weer een stop bij een tempel of een markt en soms mochten we wat proeven en vervolgens stapte we weer op de fiets.

En hup daar gingen we weer met de fiets op de boot of fietste we dwars door een tempel heen! Zo raar allemaal, en eigenlijk ook gewoon zo gaaf! De mensen gingen bijna overal voor jouw aan de kant. Nou dat hoef je hier in Nederland niet te proberen.. Maar daarnaast kom je met zo'n fiets tocht ook op plaatsen waar je anders niet zou komen! Ook de fiets tour is een aanrader, want ondanks de hitte was het de moeite waard!

Het is een beetje een te lang artikel geworden.
Maar toen ik eenmaal bezig was met schrijven en de foto's erbij uitzocht kon ik niet meer stoppen..
Deze reis en dan pas deze 3 dagen waren alzo indrukwekkend en hebben we onze ogen al zo uitgekeken.
Ik snap het als je het niet helemaal hebt afgelezen, het zijn tenslotte meer dan 1282 woorden en dat is aardig wat..
Toch hoop ik dat je het leuk vond om mijn eerste ervaringen over dit bijzondere land te hebben gelezen (voor zover je bent gebleven dan) en ga ik er voor zorgen dat de komende blog posten korter worden dan deze!
Blog posten over onder andere onze jungle tour met de olifanten, de prachtige watervallen, de indrukwekkende River Kwai tour, het thaise eten en vast nog wel meer want we hebben zo veel gedaan! Stay tuned en voor nu; bedankt voor het lezen!

Heb jij ooit in een Tuc tuc rond geracet door zo'n grote stad?

6 opmerkingen

1. Jajaa natuurlijk heb ik tot het einde gelezen! Dit soort artikels vind ik echt super leuk om te lezen. Ik word helemaal enthousiast van je manier van schrijven en je geweldige ervaringen, wauw! Thailand lijkt me zo geweldig, zo'n toffe ervaring, ik heb helaas geen ouders die van reizen houden, maar anders... Thailand staat nu toch echt wel op mijn bucketlist (net toegevoegd haha). Ik ben heel benieuwd naar al je andere mooie ervaringen en verhalen! Tuc tuc karretje, fietsen en met die bootjes, ik gebruik jou blog als reisgids als ik er ooit heen ga haha!

BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke blogpost! Ik ben 3 jaar geleden in Thailand geweest, echt een super land! En ja...de fietstocht met co van kessel hebben wij ook gedaan, echt bijzonder! Vorig jaar zijn we in Cambodja geweest, is ook een aanrader (eventueel) voor je volgende reis ;-) Ik ben benieuwd naar je volgende artikel!

3. Ooooh wat wil ik toch graag naar Thailand! Geweldige foto's!

4. Hele gave foto's en een heel leuk artikel om te lezen!

BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, het ziet er zo tof uit! Die tuc tuc's zijn echt grappig. Wat heb je trouwens super mooie foto's gemaakt!