Toffe opleiding | Psychobiologie aan de Universiteit van Amsterdam

Dit is alweer de een-na laatste opleiding die ik met jullie ga delen. Vandaag verteld HEMA collega Tamara over haar opleiding. Zij heeft Psychobiologie gevolgd en doet daar nu een master in. Omdat dit weer even heel wat anders is dan de (voornamelijk) creatieve opleiding van de afgelopen weken en Tamara er graag over wilde vertellen, doet zij vandaag haar verhaal. Benieuwd wat je met deze opleiding kan en waarom ze deze opleiding zo tof vindt?


Welke toffe opleiding volg je en waarom vind je deze tof?
De opleiding die heb gevolgd is Psychobiologie aan de Universiteit van Amsterdam. Dit is een drie jarige bachelor opleiding. Tijdens deze opleiding ga je stap voor stap onderzoeken hoe de hersenen werken van moleculair niveau tot gedrag. Zowel de biologie als de psychologie.

Welk niveau is het, hoe lang duurt hij en hoe lang ga je in totaal op stage? En uiteraard, waar moeten we aan denken bij stage tijdens deze toffe opleiding (waar kun je stage lopen ect)?
Het is een universitaire bachelor en duurt 3 jaar. Je loopt stage in het laatste jaar en dit is normaal gesproken 3 maanden. Je kunt ervoor kiezen om langer stage te lopen, 4 of 5 maanden, in plaats van keuzevakken in die periode.

Met je stage is het de bedoeling dat je onderzoek doet. Je doet dit dan ook bij een onderzoeksgroep. Zelf kun je kiezen of je wilt werken op moleculair niveau, heel biologisch, of juist op gedragsniveau, heel psychologisch. Of iets ertussenin. Je kunt dan denken aan een lab waar met levende proefdieren gewerkt wordt om een bepaald ziektebeeld te bestuderen. Je kijkt dan naar het gedrag van het dier. Ook is het mogelijk om met celkweken te werken of hersenplakjes waarbij je inzoomt op moleculair niveau hoe hersencellen werken, communiceren, en waar het fout gaat bij een ziektebeeld. Zelf wilde ik niet met proefdieren werken. Ik vind het leuker om met proefpersonen te werken. Je kunt dan technieken gebruiken als MRI, fMRI, EEG, MEG, DTI etc. Dit zijn allemaal technieken om hersenstructuren of hersenactiviteit te bekijken. Ook kun je gedragstaken doen of werken met eye-tracking waarbij je bij houdt waar mensen kijken op een scherm als ze naar plaatjes of filmpjes moeten kijken.

Een stage is echter niet verplicht. Je kunt er voor kiezen om een onderzoeksvoorstel te schrijven in plaats van stage lopen. Je duikt dan zelf de literatuur in en schrijft een verslag. Het wordt wel sterk aangeraden om stage te lopen omdat het lastig is om toegelaten te worden tot een master opleiding zonder praktijk ervaring wat je opdoet tijdens je stage.

Waar word je voor opgeleid tijdens deze opleiding?
De opleiding is voornamelijk gericht op onderzoek. De meeste mensen die dit afronden zullen dan ook doorstromen in een master gericht op wetenschappelijk onderzoek. Als je dit niet leuk vind zijn er echter nog heel veel mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld biologie docent worden, werken als consultant, je kunt nog forensisch wetenschap studeren als master opleiding en terecht komen op crime scenes en als expert in een rechtszaak, noem maar op. De opleiding is heel breed wat het mogelijk maakt om veel verschillende kanten op te gaan. Soms moet je hiervoor extra vakken volgen maar daar zijn altijd mogelijkheden voor.

Welke vakken krijg je zoal en wat zijn naast de basis vakken (Eng, NL & rekenen) zowel de hoofdvakken?
Je hebt geen Nederlands, Engels en Wiskunde meer. Je hebt periodes van 4 of 8 weken waarin je je verdiept in een onderwerp. Je hebt bijvoorbeeld een vak over leren en geheugen, een vak over ontwikkelingsbiologie en ontwikkelingspsychologie, neuro-anatomie en fysiologie, hogere mentale processen, pathofysiologie van het zenuwstelsel, etc. Daarnaast volg je vakken zoals academische basisvaardigheden waarin je verschillende soorten verslagen leert schrijven en leert presenteren, vakken over statistiek en een vak over de ethiek waar je natuurlijk rekening mee moet houden als je onderzoek wilt doen met proefdieren of proefpersonen. De eerste twee jaar van de drie zijn verplichte vakken. Het derde jaar kun je zelf kiezen waar je in wilt specialiseren en zul je ook stage lopen of een onderzoeksvoorstel schrijven.

Wat vind jij het leukste aan de opleiding?
De practica en de stage. Je moet vrij veel leren van colleges en als je geïnteresseerd bent in het onderwerp is dit ook echt wel heel interessant. Maar het leukste is natuurlijk zelf iets gaan doen. Daar leer je als je het mij vraagt ook het meest van. Waarom zou je een plaatje in het boek uit je hoofd willen leren als je het in het echt kan zien? Vrijwel elk vak heeft een gedeelte theorie en een gedeelte praktijk. Dat is het leukst. Je merkt dan ook meteen of het iets voor jou is of juist niet.

Zijn er nog door studeer mogelijkheden?
Zeker. Het is zelfs een beetje de bedoeling. Met alleen de bachelor kom je niet ver. Dit geldt overigens voor de meeste universitaire opleidingen. De meeste studenten gaan door in neuroscience en onderzoek. Ook zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld forensisch wetenschap te studeren of meer de kunstmatige intelligentie (computer science) kant op te gaan (mits je de juiste keuzevakken hebt gevolgd).

Aan wie raad je deze opleiding aan?
Ik raad deze opleiding aan mensen aan die geïnteresseerd zijn in hoe mensen werken. Hoe zit het lichaam in elkaar en met name de hersenen? Hoe komt het dan iemand autisme heeft en waar komt dit door? Waar wordt Alzheimer’s disease of Parkinson’s disease door veroorzaakt? Hoe werken optische illusies? Hoe werkt je geheugen? Hoe sturen een hoopje neuronen en andere hersencellen je hele lichaam en gedrag aan? Als dit vragen zijn waar jij een antwoord op zou willen weten, en misschien zou willen werken aan het krijgen van deze antwoorden, dan is deze opleiding voor jou. De opleiding overslaan omdat je jezelf niet in een witte jas in een lab ziet staan bijvoorbeeld is niet terecht. Er zijn namelijk ook veel andere dingen die je kunt doen. Zelf heb ik in het begin van mijn opleiding geroepen dat ik absoluut niet het onderzoek in wilde. Nu doe ik een onderzoeksmaster en wil ik dat juist wel. Door de grote diversiteit van de vakken leer je wat je leuk vind om te doen en ook wat juist niets voor jou is.

Ga je als je klaar bent nog verder studeren of ga je opzoek naar een baan? Als je nog verder gaat studeren; wat is je toekomst droom wat betreft je carrière? Als je opzoek gaat naar een baan; waar lijkt het jouw tof om te gaan werken?
Als je klaar bent met deze bachelor is het het beste om nog een master te volgen. De bachelor is heel breed waardoor je goed kunt ontdekken wat je wel en niet leuk vind om te doen en zorgt voor een goede basis in kennis. Een master is echt belangrijk om je te specialiseren in hetgeen je het allerleukst vindt. Het is wel mogelijk om direct een baan te zoeken na de bachelor maar je opties zijn veel groter na een master.

Momenteel doe ik de onderzoeksmaster Brain and Cognitive Sciences in de Cognitive Neuroscience track. Deze master is gericht op onderzoek. Ik zal ongeveer twee maanden besteden aan literatuur onderzoek, en een periode van 5 en van 6/7 maanden aan een stage bij een onderzoeksgroep. Mijn eerste stage van 5 maanden doe ik bij het babylab in Amsterdam. Ik doe een eye-tracking studie bij babies van 4,5 tot 18,5 maanden oud waarbij ik kijk hoe zij emoties leren. De eye-tracker is een speciale camera die bij houdt waar het kindje kijkt op het scherm, hoe lang hij of zij kijkt op een bepaalde plek, op welke manier hij of zij de gezichten scant en hoe groot de pupillen zijn. Dit gebruik ik om te kijken hoe zij emoties leren en hoe dit ontwikkelt op verschillende leeftijden. Ik vind dit ontzettend leuk om te doen. Ik vind het heel erg interessant en ik vind het heel erg leuk om met baby’s te kunnen werken. Ik hoop hier dan ook mijn werk van te maken. Onderzoek met baby’s of kinderen naar hoe zij verschillende dingen leren en hoe zij ontwikkelen. Uiteindelijk wil ik misschien nog biologie docent worden op de middelbare school. Maar eerst even wat ervaring opdoen in de onderzoekswereld.

Fleur: Tamara heeft deze vragenlijst zo proberen in te vullen zodat wij er ook wat van snappen. En als ik dit zo lees, is dat aardig gelukt. Waar je meestal alleen de verhalen hoort over een apparaat of een opleiding over hersenen, weten we nu ook een beetje wat het dan precies inhoud en dat het zeker niet alleen maar hersenen is. Het is dus echt veel meer dan dat. En ik kan je vertellen, dat als je dit wilt; je het gewoon moet doen. Want zo enthousiast als Tamara over haar stage en opleiding verteld, heb je er niet veel van! Thanks Tamaar! 

Had jij ooit gehoord van deze opleiding? 

Geen opmerkingen